Bahaya dekat Bayi jika bertengkar orang tuanya

Bahaya dekat Bayi Anda jika bertengkar
Awas ! Hati-hati dengan buah hati, jangan sampai anda bertengkar meski dia sedang tidur.
Apakah benar... simak berikut ya..
Sekilas Bayi Anda memang sering tidur, namun bukan berarti telinga mereka berhenti bekerja. Seorang Bayi yang tertidur boleh bertindak balas dgn suara apapun di sekitarnya, termasuk ketika orang tua mereka marah atau bertengkar. Bayi akan tertekan dan mudah sakit jika sering mendengar nada suara marah.
Ini dilansir drp Dailymail, kajian dari Amerika Syarikat mendapati bahwa otak bayi dapat menangkap suara dengan nada marah walaupun mereka sedang tidur. Otak bayi masih sangat lembut, sehingga perkembangannya bergantung bagaimana keadaan persekitaran dan pengalaman mereka ketika membesar. Perkembangan ini boleh terbantut bila bayi mengalami stres dan tekanan besar.

Penyelidik dari University of Oregon menggunakan scan MRI untuk mempelajari otak 20 bayi yang sedang tidur. Dari hasil pengimbas, diketahui bahawa bayi dapat bertindak balas terhadap ucapan ketika sedang sangat marah, sedikit marah, suara bahagia dan ucapan neutral. "Konflik antara orang tua berkaitan dengan bagaimana fungsi otak bayi berkembang," ujar Alice Graham, salah satu penyelidik.
Kajian ini juga menunjukkan bahawa bayi yang sering mendengar konflik, intonasi suara kasar, dan suara marah akan mempengaruhi proses perkembangan otak bayi, kerana mereka akan mengalami stress dan tekanan secara emosi.

para ibu dan bapa, pastikan anda tidak marah atau bertengkar berdekatan dgn bayi, sekalipun mereka sedang tidur. Jangan sampai kemarahan anda berpengaruh buruk terhadap perkembangan otak mereka.
Jika anda memerlukan gendongan bayi anti pegal, bisa digunakan untuk aktifitas bersama sikecil, maka ada produk dalam negeri yaitu Hanaroo Baby Wrap ada 2 jenis, yaitu hanaroo polos dan hanaroo motif. silakan dicoba gendongan bayi  hanaroo nya Bund... trim's.


0 komentar:

Posting Komentar